tiistai 28. elokuuta 2012

Ajatuksia elämästä

Hei, löysin laatikoita siivotessani erään vanhan "päiväkirjani". Sen välissä oli monia mielenkiintoisia papereita, joille olin riipustanut silloisia ajatuksiani. Erääseen paperiin olin kirjoittanut vuosia tai pikemminkin kymmeniä vuosia sitten, näin:
------------------------------------------------------------- ------------------                                        
" Tänään uskon siihen ja se pitää minut pystyssä, että olen sielu, joka on käymässä elämänkoulua.
Olen elänyt monia elämiä ja tulen elämään. On olemassa suuri voima, joka tätä kaikkea pitää yllä.
Olen vain yksi palanen sitä, niin kuin ovat ruohot, hyönteiset, eläimet ja muut ihmiset, kaikki jotka elävät.

Minun tehtäväni on pyrkiä tekemään se, mitä eteeni tulee, mahdollisimman hyvin. Siten saan täytettyä tarkoituksen, jonka vuoksi olen tänne tullut. Kehittääkseni henkistä minääni ja oppiakseni.
Virheitäkin saan tehdä ja erehtyäkin voin, sillä kaiken voin korjata. "
------------------------------------------------------------ -------------------                                            
Vieläkin uskon samoin. Monasti olen varmasti erehtynyt, mutta toivottavasti olen jotain osannut tehdä oikein.

Nuorena naisena kiinnostuin Steiner pedagogiikasta ja antroposofiasta. Kävin mielenkiintoisen kurssinkin aiheesta. Olin varma, että laitan lapseni Steiner-kouluun. Varmasti näin olisi tapahtunutkin, jos olisin jäänyt Poriin, mutta Tampereella oli Steiner-koulussa niin täyttä, ettei se ollut mahdollista. 
Poikani serkku Porissa kirjoittaa Steiner-koulusta tänä vuonna ylioppilaaksi. Hänen äitinsä oli aikoinaan kanssani samoilla kursseilla. Hän toteutti haaveensa ja on ollut siitä onnellinen.

Kirjahyllyssäni on vieläkin muutama silloin lukemani teos:
- Rudolf Steiner : Johdatus ihmisen ja maailman henkiseen tiedostamiseen
- Reijo Wilenius:  Ihmiskeskeiseen kulttuuriin

Muitakin  henkisyyttä käsitteleviä kirjoja löytyy hyllystäni:

- Shirley MacLaine:
  •  Hopealanka
  •  Matka sisimpään
-Johanna Broman: 
  •     Toinen maailma
-Rauni-Leena Luukanen :
  •  Kuolemaa ei ole
-James F. Twyman :
  •  Valon lähettiläs
-Esko Mustonen :
  •   Jälleensyntymä ja Karman Laki
-Voitto Viro: 
  •   Sielu on suunnaton ihme

- Kaija Juurikkala:
  •          Varjojen talo
- Niina-Matilda Juhola:
  •     Näkijä
  •     Näkijä II
  •     Johdatuksessa

Lukemiani kirjoja ovat myös:


Mielenkiintoiset ja paljon ajatuksia herättäneet kirjat. Kirjat saivat minut jälleen pohtimaan, kuka olen, mistä tulen ja mitä sitten, kun maalinen elämäni päättyy.  Kirjat sopivat hyvin tähän epävarmaan aikaan. Suosittelen!

Lorna Byrneeltä on ilmestynyt kolmaskin kirja:  Toivon viesti enkeleiltä. 
Odotan, että sen saisi pokkarina.

Tämä anekdootti on johdatuksena sille, että olen ostanut liput syyskuussa Finlandia-talolla pidettävään tapahtumaan:  Message of Hope-Lorna Byrne      Odotan tapahtumaa ihan täpinöissäni:)    

Tämän hieman erilaisen postauksen myötä toivottelen Teille  kaikille ihanaa tiistai-iltaa!♥

          


15 kommenttia:

  1. Olipa mielenkiintoista lukea postaus <3

    Mukavaa tiistaita! :-)

    Tervetuloa osallistumaan Riviera Maison arvontaan blogiini! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Seija!
      Jostain pienestä asiasta saattaa saada kimmokkeen ajatustensa julkituomiseen :)

      Poista
  2. Hei Hanne :)
    Jos kirjoittaisin päiväkirjaa , voisivat nuo ajatukset olla myös minun päiväkirjani sivuilta...kauniita ajatuksia. Kasvoin ilmapiirissä jossa nämä asiat ja ajatukset oli vahvasti läsnä .
    Kirjahyllystänikin löytyy muutamia mainitsemiasi kirjoja , lukemisen arvoisia jokainen ja jokaiselle :)
    Myös minä yritin aikoinaan saada nuorimmat lapseni Steiner-kouluun, vaan oli silloin täynnä ja sitten jo muutimmekin pienelle paikkakunnalle .

    Ihana postaus ja mielenkiintoista matkaa edelleenkin " oppimisen " tiellä

    Mukavaa tiistaita

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maarit!
      Minustakin tuntuu, että olen jo äidinmaidosta saanut kiinnostuksen elämän syvempään pohtimiseen:)

      Poista
  3. Joitakin noista kirjoista on tunnut minunkin luettua....:)

    VastaaPoista
  4. Kiitos blogiystävyydestäsi!
    Siunausta elämääsi!♥
    Lämmöllä, Marge

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Marge Sinulle!♥
      Toivotaan, että jotenkin vielä tavataan.
      Tauot ovat aina paikalleen, täytyy saada tilaa hengähtää:)

      Poista
  5. Tuttuja kirjoja minullekin.
    Ihana postaus!! :)

    VastaaPoista
  6. upea postaus! minäpä voin kertoa, että olen käynyt steinerkoulun ja voin kertoa että pidin valtavasti <3
    kokemusta oli myös tavallisesta koulusta sillä kävin lukion steinerissa. aiemmin vanhemmat olisi laittaneet ihan ala-asteelle jo steineriin mutta käytännön järjestelyt olisi edellyttänyt muuttoa.
    Lukio aika kasvatti ihmisenä ja laajensi huimasti osaamista. minäkin olen lukenut monia noita sinun mainitsemia kirjoja. Lorna byrnen live esiintyminen on varmasti mielenkiintoinen ja mukava!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Aki!
      Todella mielenkiintoista, mutta tämän tiedon myötä, ymmärrän monet asiat paremmin:)
      Steiner-koulu tekee ihmisistä upeita luovia persoonia.

      Kerron sitten miten meni:)

      Poista
  7. Minäkin olisin halunnut Merin Steiner -kouluun, mutta täältä harjukaupungin äärimmäiseltä saarelta olisi tullut matka pienelle liian rankaksi. Ja nyt en edes tiedä, onko Suomen Ateenassa enää Steiner-koulua, kun täällä kaikki on vain sitä urheilua. Porissa Steiner -koulu oli vahva/suosittu.

    Olen lukenut Voitto Virolta yhden kirjan, joka aikanaan herätti ison kohunkin. Sen nimi on Veljeni Toni ja siinä Viro todistaa, miten ihmiset ja eläimet ovat samanarvoisia ja että hänen koiransa Toni on hänen veljensä. Olen niin samaa mieltä hänen kanssaan. Ja minä ainakin haluan koirien taivaaseen, sillä koirat ovat aina aina hyviä, vain ihminen on tietoisesti paha.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leena meidän entisessä Porissa oli paljon hyvää. Mielestäni Steiner aate ja jooga oli siellä jo voimakkaasti esillä 70-luvulla.

      Voitto Viro oli erikoinen kirkkoherra ja keskustelija. Varmasti hieman aikaansa edellä omine ajatuksineen.

      Poista
  8. Kirjat ovat suurimmaksi osaksi myös minulle tuttuja ja osa on omassa kirjahyllyssäni. Tulee välillä olo, että niiden sanomaa tarvitsee..

    VastaaPoista

♥LÄMPIMÄT KIITOKSET KOMMENTEISTA♥